Het pareto-principe is een stelling van de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto (1848 – 1923), die stelde dat 80 procent van de rijkdom van een land in handen is van 20 procent van de bevolking (de ’80-20 regel’). In managementtermen wordt dit gebruikt om te stellen dat 20 procent van de inspanning leidt tot 80 procent van het resultaat. Het is geen waarheid als een koe, maar wel een gemakkelijk te hanteren stelling om projecten voorwaarts te ‘duwen’. Het pareto-principe
Joseph Juran ontdekte dat de 80-20-verhouding op heel veel aspecten toepasbaar is en veralgemeende de regel door te stellen dat 80% van de uitkomsten verklaard kan worden door 20% van de oorzaken. Zo kan in een schoolklas 20% van de kinderen 80% van het lawaai veroorzaken, terwijl in de chemische industrie 20% van de processen 80% van de uitstoot veroorzaakt.
Door dit te weten kan men de efficiëntie van de probleemaanpak verhogen, door zich meteen op die 20% te richten. Dit principe werd door Dorian Shainin en Keki Bhote verder uitgewerkt en toegepast: door zich te richten op de variabele die de grootste invloed heeft, kan men een probleem efficiënt aanpakken. Het pareto-principe
In de media komt het pareto-principe onder de aandacht bij weblogs: 80% van de mensen bezoekt 20% van de blogs. Evenzo wordt van gecompliceerde software (zoals tekstverwerkers, spreadsheets, e.d.) gezegd dat 80% van de gebruikers 20% van de functionaliteit gebruikt. Niet altijd zijn dergelijke uitspraken gebaseerd op onderzoek.
Vertaal de volgende voorbeelden eens naar uw eigen organisatie en kijk of de 80-20 regel standhoudt. Het kan een mooi startpunt zijn om eens op een andere manier met een zoeklicht op deelaspecten van de organisatie te focussen, te leren en verbetermogelijkheden te identificeren:
- Winstgevendheid per klant – 20 procent van de klanten levert ruim 100 procent van de winst. Dit is vaak het geval wanneer activity-based costing wordt gebruikt om de kostprijs te berekenen voor verschillende klanten. De meeste bedrijven differentiëren niet tussen dienstverlening aan klanten en prijsbepaling en winstgevendheid en de kosten van die klantservice;
- Winstgevendheid per product – Misschien genereert 20-30 procent van de producten meer dan 100 procent van de winst. Deze belangrijke en direct toepasbare boodschap werd ter harte genomen door Unilever en Proctor & Gamble, die zich steeds meer zijn gaan richten op hun succesvolste producten;
- Inspanning en resultaat – 95 procent van de tijd van het management gaat zitten in het instandhouden van de onderneming of in het rechtvaardigen van werkzaamheden die de onderneming vooruit moeten brengen; 95 procent is dus als het ware gebakken lucht, slechts 5 procent zet werkelijk zoden aan de dijk;
- 10 procent van de managers is verantwoordelijk voor 90 procent van de resultaten. Geef me de namen graag!;
- 10 procent van de werknemers is verantwoordelijk voor 90 procent van de problemen. Geef me de namen graag!;
- 10 procent van de tijd van de verkopers gaat zitten in daadwerkelijk verkopen, 90 procent gaat op aan administratie, opwindender service gerichte zaken en wat voor bereiding. Bij verkopen tussen bedrijven onderling is de verhouding eerder 5/95. Hier liggen grote mogelijkheden voor verbetering;
- 95 procent van de winst van een project staat al bij voorbaat vast, 95 procent van de inspanningen vindt na de aftrap plaats. Net als bij veldslagen is bij projecten vaak al vanaf het begin bekend wie gaat winnen en wie verliezen: het juiste probleem met het juiste team en de juiste hulpmiddelen aanpakken wint het van verkeerde problemen aanpakken met verkeerde hulpmiddelen en het verkeerde team; Het pareto-principe
- 10 procent van de specificaties zijn bepalend voor 90 procent van de kosten van een nieuw ICT-project;
- het management besteedt bij het bespreken van het budget 90 procent van de tijd aan 10 procent van het budget: niet de belangrijkste onderdelen worden besproken, maar delen die voor iedereen begrijpelijk zijn, het meest persoonsgebonden en politiek het minst gevoelig;
- in 5 procent van deze site zit 95 procent van de waarde. Maar die 5 procent is voor iedereen anders, dus de toegevoegde waarde van dit stuk komt ver over de 100 procent of zo?
Dit zijn dus vooral handvatten om iets ter sprake te brengen, aanknopingspunten om iets op te starten of inleidingen tot een nieuw detailonderzoek. Veel succes!