Organisatiecultuur effectief wijzigen op 1

Organisatiecultuur effectief wijzigen op 1

Onderschrift: Cultuur kreeften en de dood van de koffiejuffrouw

– Programma’s om de organisatiecultuur te veranderen werken niet en toch wel…. Organisatiecultuur effectief wijzigen op 1

Als u aankondigt dat u de cultuur van de organisatie gaat veranderen, zult u de oppositie onmiddellijk zien groeien. Mensen vertellen dat u de cultuur gaat veranderen staat gelijk aan zeggen dat wat ze in het verleden deden en dachten helemaal verkeerd was. Organisatiecultuur effectief wijzigen op 1

Bovendien is een cultuurverandering per definitie een aanval op de meerderheid. Dus als een minderheid u met liefde ophitst, zal de meerderheid met liefde weerstand bieden.

Pogingen om de cultuur te veranderen doen denken aan culturele revoluties, Mao, Pol Pot en andere extremen. Niet de ideale start om een nieuwe, open cultuur met verantwoordelijke mensen te scheppen, die ook nog zelfstandig zijn en samenwerken. Organisatiecultuur effectief wijzigen op 1

Als u cultuur wilt veranderen, kunt u het beste te werk gaan als een kreeft: val aan vanaf de zijkanten. Organisatiecultuur effectief wijzigen op 1

Verklaringen afleggen helpt niet. Deze verklaringen hebben alleen waarde voor degenen die maanden hebben gewerkt aan de nuances van elk woord en elke zin in die verklaring.

Organisatiecultuur effectief wijzigen op 1

Voor de rest van de wereld is het slecht betekenisloos managementgeklets. Mensen gaan niet af op wat er gezegd wordt, maar op wat er gedaan wordt.

Er zijn vier belangrijke instrumenten

1

Beloningssystemen Organisatiecultuur effectief wijzigen op 1

Als het callcenter personeel wordt beloond voor productiviteit (aantal succesvol uitgevoerde telefoongesprekken), verwacht dan geer servicegerichte, klantvriendelijke cultuur.

Het personeel heeft het te druk met het uitvoeren van telefoongespreken en het administratief verwerken daarvan

2

Promotiecriteria Organisatiecultuur effectief wijzigen op 1

Vergeet de geschreven criteria. De meerderheid van Nederlandse bedrijven heeft vergelijkbare criteria waarop vaardigheden, verantwoordelijkheidsniveaus en prestaties worden opgesomd.

Maar mensen richten zich in feite op de ongeschreven regels. Bij de meeste adviesbureaus zijn de regels om partner te kunnen worden bijvoorbeeld:

  • verkoop massa’s werk: heb klanten die inkomsten genereren,
  • doe iets om in elk geval een denkbeeldige bijdrage te leveren aan personeelswerving, bedrijfsmanagement en de ontwikkeling van intellectueel eigendom,
  • probeer niet op de lijken van te veel mensen te trappen op uw weg naar de top.

Deze laatste regel is bij een bepaald adviesbureau afgezwakt; formeel ontslaat het een vast percentage van zijn personeel nadat ze gedwongen zijn ingedeeld. Dit bevordert vertrappen en politieke spelletjes. Bij een verzekeringsbedrijf lijken dit de ongeschreven regels te zijn:

  • word expert op een bepaald gebied,
  • maak nooit een fout: overschrijd geen budgetten, geen vervelende verassingen, maak geen problemen of ruzie,
  • zit je tijd uit en wacht op je beurt.

Deze promotiecriteria staan grotendeels los van de formele criteria, maar sturen wel het gedrag van individuele carrière tijgers.

3

Managementgedrag Organisatiecultuur effectief wijzigen op 1

Als het afdelingshoofd een machiavellistische vrek is, vind je meestal geen open, enthousiast team op de afdeling. Mensen letten op wat het management doet, niet op wat het zegt, en al helemaal niet op wat de klant wil.

Dit kan positief uitpakken. Een nieuwe president-directeur nam een zeer traditioneel, hiërarchisch bedrijf over. In zijn eerste week begon hij rond te lopen en met het personeel te praten. Het personeel reageerde geschokt en vol ongeloof.

Mensen vonden het eerst moeilijk om met hem te praten. Maar toen hij op een keer een prullenbak als stoel gebruikte en met een werkneemster voor hem ging praten, ging dit verhaal als een vuurtje rond. Plotseling was de president-directeur niet alleen menselijk, maar ook benaderbaar.

4

Symbolen zijn belangrijk Organisatiecultuur effectief wijzigen op 1

Op een bepaald kantoor was er het koffiejuffrouw ritueel. Officieel was het de taak van de koffiejuffrouw om het management twee keer per dag koffie te schenken. Cultureel gezien was het haar taak om de hiërarchie te verstrekken en het personeel te vernederen.

Ze deed dit erg goed. Twee keer per dag liep ze door de gangen: als je belangrijk genoeg was, stopte ze en gaf ze je een kop koffie. Als je niet belangrijk was, mocht je alleen kijken hoe ze langsliep. Vervolgens ging je naar de koffieautomaat om je eigen plastic bekertje bocht te kopen.

De eerste stap in de volksrevolutie bestond uit het doodschieten van de koffiejuffrouw (revoluties kunnen wreed zijn) en haar te vervangen door koffieautomaten die uitstekende koffie zetten.

Van daaruit ontmantelde zich een revolutie met betrekking tot alle andere symbolen van de hiërarchie en status: de luxueuze dinerzaal van de directie, de gereserveerde parkeerplaatsen, de aparte toiletten en de liften voor de directie, enzovoort.

Communicatie Organisatiecultuur effectief wijzigen op 1

De meeste bedrijven menen dat communicatie inhoudt dat boodschappen luid aan de massa moeten worden verkondigd. Dit werkt echter niet.

Managementpropaganda is net zo integer als de PRAVDA in de Sovjettijd en geniet evenveel respect. Goede communicatie is essentieel. De belangrijkste principes zijn:

  • woorden en daden moeten met elkaar in overeenstemming zijn. Doe niet net alsof u een ondernemend klimaat wilt, tenzij u met risico’s en mislukkingen kunt omgaan,
  • communicatie komt van twee kanten: zorg ervoor dat u luistert naar wat mense in de organisatie vertellen. Handel ernaar: als u luistert en er gebeurt niets, dan wordt het cynisme alleen maar groter, Organisatiecultuur effectief wijzigen
  • communicatie is persoonlijk: mensen reageren beter op persoonlijke boodschappen dan op boodschappen voor de massa. Ze vertrouwen het geruchtencircuit eerder dan het officiële nieuws. Bewerk het geruchtencircuit. Voed de sleutelfiguren in dit circuit met individuele boodschappen,
  • draag steeds dezelfde boodcshap uit: herhaal deze constant via verschillende kanalen. Advertenties zijn vaak een ware uitputtingsslag, net als interne communicatie. Hoe vaker u de boodschappen herhaalt, hoe groeten de kans dat ze opgepikt worden.

En vergeet niet:

Zet de toon vanaf de top, maar

het is de toon die de muziek maakt….

Dat kan op verschillende manieren luister maar…….

 

Of deze versie…….

Organisatiecultuur effectief wijzigen op 1